دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 41-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi S, Ebrahimi M T, Shamshirian A, Houshmand S, Ebrahimi M, Seyyed Esmaeeli F et al . Evaluation of the Level of Depression in Students of School of Paramedic Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, in 2015. tjpm. 2016; 1 (3) :41-48
URL: http://tjpm.mazums.ac.ir/article-1-3494-fa.html
عزیزی سهیل، ابراهیمی محمد طاها، شمشیریان امیر، هوشمند شقایق، ابراهیمی مهدی، سید اسماعیلی فاطمه و همکاران.. بررسی میزان افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال۱۳۹۴. مجله طب پیشگیری طبری. 1394; 1 (3) :41-48

URL: http://tjpm.mazums.ac.ir/article-1-3494-fa.html


دانشجوی کارشناسی علوم آزمایشگاهی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (1049 مشاهده)

سابقه و هدف: یکی از چهار بیماری عمده در دنیا افسردگی می‎باشد که شایع‎ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری‎ها است. این بیماری یکی از علل خودکشی می‎باشد و در سال‎های اخیر، رشد فزاینده‎ای در جمعیت داشته است. افسردگی زمینه‎هایی مثل موفقیت، جذابیت، سلامتی و توانایی که بیشترین ارزش را برای یک فرد دارد، تحت تأثیر قرار می‎دهد. از مخرب‎ترین عوارض آن کاهش میل به کار و فعالیت می‎باشد. نظر به اهمیت به حساب آوردن شیوع افسردگی بین دانشجویان جهت برنامه‎ریزی انواع پیشگیری‎ها، پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان شیوع افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام گردید.
مواد و روش‎ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که به منظور تعیین میزان افسردگی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1394 انجام شده است. جامعه‎ی مورد پژوهش، دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. روش نمونه‎گیری به‎صورت تصادفی بوده و از بین ۱۵۰۰ نفر کل دانشجویان، ۲۲۰ نفر بعد از کسب رضایت آگاهانه، پرسشنامه آزمون بک (The Beck Depression Inventory) را تکمیل نمودند. برای جمع‎آوری اطلاعات پرسشنامه، از آزمون سنجش افسردگی بک استفاده شد. براساس پرسشنامه آزمون بک، درجات افسردگی به این صورت تقسیم‎بندی شده است: 10-1 طبیعی، 16-11 کمی افسرده، 20-17 نیازمند مشورت با روانشناس، 30-21 به نسبت افسرده، 40-31 افسردگی شدید و بیش از ۴۰ افسردگی بیش از حد. فرم پرسشنامه شامل دو قسمت اطلاعات فردی و متغیرهای مؤثر بر افسردگی بود که جهت تعیین اعتبار، فرم مذکور بعد از مطالعه‎ی کتب و مجلات معتبر در اختیار ۱۰ نفر از اساتید صاحب‎نظر قرار گرفت. بعد از انجام اصلاحات، فرم نهایی تهیه گردید و جهت تعیین اعتماد علمی فرم پرسشنامه، از آزمون مجدد استفاده شد که با 96/0= r مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از آزمون کای دو استفاده گردید و سطح معنادار آزمون‎ها ۵ درصد در نظر گرفته شد.
نتایج: ۲۲ درصد از دانشجویان دارای افسردگی کم، ۱۸ درصد دارای افسردگی شدید، ۴ درصد نیازمند مشورت و ۱۶ درصد به نسبت افسرده بودند. نتایج نشان داد که خانم‎ها افسردگی بیشتری نسبت به آقایان داشتند. همچنین رشته تحصیلی نیز رابطه‎ی معناداری با میزان افسردگی افراد داشت؛ به‎طوری که دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بیشترین افسردگی و دانشجویان رشته اتاق عمل کمترین افسردگی را نشان دادند.
نتیجه‎گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که بیانگر فراوانی افسردگی در بین دانشجویان است، باید تدابیری اتخاذ گردد تا عواملی که در بروز افسردگی مؤثر هستند، کاهش یابند و با شناخت سریع و به موقع از عواقب آن پیشگیری شود.

متن کامل [PDF 394 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: ميکروبيولوژي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب پیشگیری طبری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tabari Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb